Hur du Minskar smärta i Ländryggen – Tips & Guide

Vi vill alla veta det bästa sättet att lindra smärta i nedre delen av ryggen snabbt. I bästa fall kan ryggvärk vara frustrerande, kanske dränerande. När det är som värst kan denna typ av obehag vara helt försvagande och göra dig förlamad. Om du någonsin har vaknat med en fruktansvärd ryggvärk, kanske du också har lärt dig hur snabbt en sådan åkomma kan negativt påverka din dag, din vecka eller till och med flera månader eller år.

Lyckligtvis finns det botemedel för att bekämpa smärta om du har ont i ländryggen. Från att träna till att få bättre sömn till att minska dina stressnivåer, du kan välja mellan en mängd olika strategier. Nästa gång du har ont i ryggen (eller om du lider av smärta i rygg eller ländrygg nu), överväg följande metoder för att lindra ryggsmärtor. Kom ihåg att diskutera ryggsmärtor hemma med din läkare innan du använder dem.

1. Träna för att lossa musklerna

Även om det kan verka kontraintuitivt att träna när du upplever ländryggssmärta kan rätt typ av rörelse hjälpa till att eliminera obehag. Det är alltid viktigt att rådfråga din läkare innan du tränar när du har ont, men det här samtalet är väl värt att ha om du lider.

Först bör du komma ihåg att inte all träning är fördelaktig för att bekämpa ryggsmärtor. Försök att undvika tå-nudd-övningar och sit-ups, som kan öka stressen på din ryggrad istället för att lindra den. Benlyft är en annan övning att hålla sig borta från när du har ont. Om din bål inte är stark kan benlyft vara för krävande för din kropp om du redan har smärta.

Flera typer av övningar kan vara användbara när du behöver lindra ryggsmärtor. Så kallade crunches kan hjälpa till att stärka din bål utan att lägga för mycket stress på området. Långsamma och kontrollerade väggsittövningar kan också vara användbara. Andra upprepningar att överväga inkluderar att föra varje knä mot bröstet i följd, bäckenlutningar och simning.

2. Använd varma/kalla behandlingar

En annan effektiv metod är varm- och/eller kallterapi. Detta botemedel är lätt att implementera, och det är också ett billigt alternativ. Vissa varianter av värk kan lindras med applicering av värme och/eller kyla. Detta kan inkludera smärta i nedre delen av ryggen som härrör från vanliga orsaker, såsom spinal stenos.

Om du har drabbats av direkt ländryggssmärta från en skada som en kollision, ett fall eller en idrottsskada, kan varm/kallbehandling vara en lösning.

Andra typer av värk som kan minimeras från varma/kalla applikationer inkluderar ömma muskler från träning, såväl som en dragen muskel som beror på att ryggen belastas.

Den typ av smärta du upplever bör diktera vilken typ av varm och/eller kall behandling du väljer. Om din värk är akut bör du applicera kyla och sedan värme. Om besvären är kroniska eller bara delvis akuta bör mild värme appliceras kontinuerligt. Om du försöker minska ömhet efter träning bör du applicera is.

Du kan använda varma och kalla förpackningar som finns i butik, eller så kanske du vill testa att göra dina egna varma och kalla förpackningar hemma.

3. Stretcha mer

Utöver de andra träningsformerna som diskuteras här, kan du göra stretchövningar för att minska ryggvärk. Yogastretchövningar kan vara till hjälp för att lindra ländryggsproblem, eller en knä-till-bröststräckning kan också hjälpa. När du sträcker ut piriformis-muskeln i rumpan kan du minska stramhet i rumpa och nedre delen av ryggen.

Att försiktigt vrida ryggraden medan du sitter kan hjälpa till att öka din rörlighet. Andra stretchövningar kan också fungera för dig, såsom en bakåtböjd stretch som kan stärka bröstet, ryggraden och skinkorna.

4. Skaffa bättre skor

De skor du bär kan säkert ha en inverkan på din ryggs hälsa och kan faktiskt vara en av de bästa och mest uppenbara botemedlen för nedre ryggsmärtor.

öga klackar är kända för att bidra till problem hos många människor. Men att bara bära platta skor är inte nödvändigtvis svaret.

Lämpligt fotvalvsstöd och dämpning av foten är avgörande, och att göra det kan avsevärt hjälpa till vid smärtbehandling. Sättet som dina skor sitter på är en annan viktig faktor: om de är för åtsittande kan fotsmärta leda till att du ändrar ditt sätt att gå, vilket kan leda till stress på ryggen. På samma sätt kan för stora skor få dig att kompensera genom att ändra din gång. Att få ortotiska innersulor är ett sätt att maximera rätt rörlighet och komfort och bli av med ryggsmärtor.

5. Minska din stress

Långa perioder av hög stress kan skada olika aspekter av din hälsa, inklusive din rygg. Stress kan påverka hur du andas, och detta kan leda till spänningar och spänningar i ryggen.

Dessutom är det inte ovanligt att människor blir mindre aktiva i tider av stress. Att bli mer stillasittande är tyvärr raka motsatsen till vad de flesta behöver vid dessa tillfällen. Att sitta vid ett skrivbord, luta sig tillbaka på en soffa eller ligga kvar i sängen istället för att stretcha eller träna kan i slutändan orsaka förödelse för dig.

För att minska stressen och minska risken för stressrelaterat obehag, överväg att göra några försiktiga förändringar i dina vanor. Att äta hälsosammare mat kan hjälpa till att hålla stressen borta, samtidigt som det är viktigt att få tid att koppla av. Tillbringa kvalitetstid med dig själv och dina nära och kära så att din själ förblir stark när livet är utmanande. Detta kan indirekt leda till en friskare rygg.

6. Sov bättre

Att få tillräckligt med vila är en annan viktig strategi för att hålla dig i god form. Om du inte sover i en optimal position kan du få sömnbrist. Dålig sömnställning kan också orsaka värk. Se till att din ryggrad förblir i en neutral ställning och försök att sova på rygg.

Om du har svårt att sova om du inte är på din sida, bör du byta sida med jämna mellanrum. Placera inte din kudde under dina axlar; istället bör den placeras under din nacke och huvud. Att ha rätt madrass är också avgörande. Om din midja är smalare än dina höfter, välj en relativt mjuk madrass. En styvare madrass är lämplig om din midja och höfter är nära samma bredd.

Lindra din ryggsmärta

När du lider av värk eller kämpar för att lindra smärta i nedre delen av ryggen kan det tyckas svårt att ta ett proaktivt förhållningssätt till saken. Men att lindra sådana värk kan till stor del vara inom din kontroll. Om du gör några enkla förändringar i vana och livsstil kan du bli positivt överraskad av resultaten.

Relaterade Inlägg