Ont i Nacken? Hur du Blir av med Värk i Nacken [Åtgärder & Tips]

Baksidan av din nacke inkluderar halsryggraden och musklerna och ligamenten som omger och stödjer den. Din halsrygg består av sju ben som kallas kotor.

De två första skiljer sig något från resten, eftersom de fäster din ryggrad till din skalle och låter ditt huvud vända sig från sida till sida.

De nedre fem halskotorna är ungefär cylindriska till formen – lite som små plåtburkar.

Sidorna på dina kotor är sammanlänkade av små facettleder.

Mellan var och en av dina kotor finns en disk. Diskarna är gjorda av ett tufft fibröst yttre lager och en mjukare gelliknande innerdel. Skivorna fungerar som stötdämpare och låter din ryggrad vara flexibel.

Starka ligament fäster vid intilliggande kotor för att ge extra stöd och styrka. Olika muskler fästa vid din ryggrad gör att din ryggrad kan böjas och röra sig på olika sätt.

Ryggmärgen innehåller nervvävnad som leder meddelanden till och från din hjärna och denna skyddas av din ryggrad. Nerver från din ryggmärg kommer ut mellan kotorna i nacken för att ta och ta emot meddelanden till nacken och armarna. Ett stort blodkärl som kallas kotartären löper också längs kotorna för att transportera blod till den bakre (bakre) delen av din hjärna.

Vilka är typerna och orsakerna till nacksmärtor?

Nacksmärta är vanligt. Ungefär 1 av 2 personer utvecklar ett anfall av nacksmärta någon gång i livet. Det är vanligast hos personer i åldern 35-50 år, och det är vanligare hos kvinnor än hos män.

Typer och orsaker till nacksmärta inkluderar:

Ospecifik nacksmärta

Detta är den vanligaste typen. Detta kallas ibland ”enkel” eller ”mekanisk” nacksmärta. Ofta är den exakta orsaken eller ursprunget till smärtan inte känt. Det kan innefatta mindre påfrestningar och stukningar i muskler eller ligament i nacken. Dålig hållning kan också vara en bidragande orsak i vissa fall. Till exempel är nacksmärtor vanligare hos personer som tillbringar en stor del av sin arbetsdag vid ett skrivbord, med en ”böjd framåt” hållning.

En ”whiplash” stöt

Detta beror oftast på en olycka där ett fordon är inblandat, till exempel en bilolycka. Det kan orsaka nacksmärta.

Plötsligt (akut) nackont

Detta är ett tillstånd där huvudet vrids åt sidan och det är mycket smärtsamt att flytta huvudet rakt bakåt. Orsaken till denna typ av nackproblem är ofta inte känd.

Det kan dock bero på en mindre belastning eller stukning av en muskel eller ligament i nacken. Vissa fall kan bero på att vissa muskler i nacken utsätts för kyla, till exempel att du sover när det drar. Det är vanligt att människor går och lägger sig och mår bra och vaknar nästa morgon med akut nackont. Smärtan brukar lätta och försvinna, utan någon behandling, under några dagar.

Slitage (nedbrytning)

Förslitning av ryggradsbenen (kotor) och diskarna mellan kotorna är en vanlig orsak eller återkommande eller ihållande nacksmärta hos äldre personer. Detta kallas ibland cervikal spondylos.

De flesta över 50 år har dock någon grad av degeneration utan att få nacksmärta.

Cervikal radikulopati

När roten av en nerv pressas på eller skadas när den kommer ut från ryggmärgen i nacken kallas tillståndet för cervikal radikulopati. Förutom nacksmärta finns det symtom som förlust av känsel (domningar), nålar, smärta och svaghet i delar av en arm som försörjs av nerven. Dessa andra symtom kan faktiskt vara huvudsymptomen snarare än nacksmärta.

De vanligaste orsakerna till en radikulopati är cervikal spondylos och en diskprolaps. (En diskprolaps kallas ibland för en ”diskförskjutning” men disken glider faktiskt inte. Det som händer är att en del av det inre mjukare området på disken buktar ut  genom den yttre hårdare delen av disken och trycker på nerv när den passerar ut ur kotan.)

Vilka är behandlingarna för  nacksmärta?

Träna nacken och håll dig aktiv

Sträva efter att hålla din nacke i rörelse så normalt som möjligt. Till en början kan smärtan vara ganska jobbig och du kan behöva vila någon dag eller så. Du bör dock sträva efter att börja träna nacken försiktigt så snabbt som möjligt för att kunna återhämta dig. Du ska inte låta det ”stelna till”. Försök gradvis att öka omfånget av nackrörelserna. Med några timmars mellanrum flytta försiktigt nacken åt båda hållen. Gör detta flera gånger om dagen. Fortsätt så långt det är möjligt med normala aktiviteter. Du kommer inte att skada din nacke genom att flytta den.

Mediciner

Smärtstillande medel är ofta till hjälp för att minska smärtan men det kommer inte till roten av problemet.

  • Paracetamol med full styrka är ofta tillräckligt. För en vuxen person innebär detta ofta två tabletter á 500 mg som tas  fyra gånger om dagen, men du bör lyssna på råd från din läkare.
  • Antiinflammatoriska smärtstillande medel. En del tycker att antiinflammatoriska smärtstillande läkemedel fungerar  bättre än paracetamol. Du kan använda dessa enbart eller kombinera dem med paracetamol men du bör alltid bestämma medicineringen i samråd med din läkare. Dessa inkluderar ibuprofen som du kan köpa på apotek eller få på recept.
  • Ett starkare smärtstillande medel kan vara ett alternativ om antiinflammatoriska medel inte passar eller inte fungerar bra, igen, i samråd med din läkare.

Andra behandlingar

Några andra behandlingar som kan rekommenderas:

En bra hållning kan hjälpa. Du bör utvärdera och se till att sittställningen som du har på jobbet eller framför datorn inte är dålig.  Det är viktigt att du ser till att huvudet inte böjs framåt och att ryggen inte är böjd när du sitter och arbetar. Viktigt är att du sitter upprätt och har en god hållning. Yoga och pilates förbättrar alla nackhållningen men deras värde vid behandling av nacksmärta är osäkert.

En stödkudde kan hjälpa vissa människor när de sover. Du bör inte använda mer än en kudde när du sover.

Fysioterapi och naprapati:  Olika behandlingar kan rekommenderas av en fysioterapeut. Dessa inkluderar dragkraft, värme, kyla, manipulation etc. Värdet av var och en av dessa behandlingar är osäker, eftersom resultaten av forskningsstudier som tittar på vilka behandlingar som fungerar bäst kan vara motstridiga. Många som får nackont kan dock få mycket hjälp av en naprapat. En naprapat kommer att undersöka dina muskler och leder på olika sätt, till exempel genom ortopediska tester. Naprapater kan hjälpa dig att komma till botten av problemet genom att behandla muskler och leder och hjälpa dig att uppnå en bättre funktion och rörlighet i hela kroppen. Rekommendationen är att om du upplever nacksmärta bör du boka hjälp av en naprapat såsom boka naprapat i Malmö. Sannolikt kommer detta att kunna hjälpa dig att åtgärda och bli av med din nacksmärta.

Relaterade Inlägg